Prawa i obowiązki kupującego

Klienci różnych sklepów narzekają na różne rzeczy, a to ceny są zbyt wysokie (wyższe niż gdzie indziej), to zaś towar często jest uszkodzony czy przeterminowany, sprzedawca nie jest zbyt miły i tak można by wymieniać jeszcze bardzo długo. Jeśli coś nie jest tak jak, patrząc obiektywnie, być powinno to klient ma prawo zwrócić na to uwagę i domagać się od właściciela sklepu tego, aby ten wprowadził pewne zmiany. Są także różne instytucje, które zajmują się kwestią praw klienta jak między innymi UOK czyli Urząd Ochrony Konsumenta, albo też sanepid, do których klient ma prawo zwrócić się, jeśli uważa, że w danym sklepie są łamane podstawowe zasady czy to obsługi klienta czy to dotyczące jakości i przechowywania towarów, co bezpośrednio może mieć związek z tym, że towary owe nie są bezpieczne. Jakie zatem najogólniej rzecz biorąc klient ma prawa, a jakie ma obowiązki? Prawda jest taka, że wiele osób wchodząc na zakupy do sklepu robi to z myślą o tym, że „klient nasz pan”, a zatem myślą owe osoby, że mogą wszystko i wszystko im wypada. Poza swoimi prawami klient ma jednak także pewne obowiązki. I tak przykładowo jeśli osoba kupująca chce nabyć papierosy bądź alkohol musi okazać dowód osobisty jeśli sprzedawca o to poprosi. Często jest tak, że rzeczywiście już pełnoletnie osoby nie mają przy sobie dowodu, a wyglądają dość młodo. Klient wobec tego nie może robić awantury sprzedawcy o to, że ten nie chce sprzedać mu towarów niedozwolonych poniżej 18. roku życia, póki nie zobaczy dowodu. Obowiązkiem klienta jest także to, aby ogólnie zachowywać się w sklepie kulturalnie i przyzwoicie, a także aby odnosić się z szacunkiem do osób, które tam pracują. W przeciwnym wypadku sprzedawca ma prawo wezwać ochronę i wyprosić klienta ze sklepu, zwłaszcza jeśli swoim zachowaniem ten będzie utrudniał robienie zakupów innym. Wybierając się na zakupy warto zatem pamiętać o tym, że nie jesteśmy w sklepie sami i powinniśmy przestrzegać pewnych społecznych zasad.

error: Content is protected !!