Prawa i obowiązki sprzedawcy

Zazwyczaj jest tak, że na kwestię zakupów patrzymy z pozycji klienta, wtedy też moglibyśmy w nieskończoność wymieniać to, co się nam w poszczególnych sklepach nie podoba, co należy zmienić, jakiego sprzedawcę należałoby zwolnić czy chociaż zdyscyplinować, bo jest niemiły czy niekompetentny. Warto jednak spojrzeć na kwestię zakupów także od strony sprzedawcy, który ma nie tylko obowiązki, ale również praca, które niestety są bardzo często łamane i co gorsza nie tylko przez pracodawcę, ale także przez samych klientów. Jeśli chodzi o obowiązki jakie ma sprzedawca względem swojego szefa to przede wszystkim uczciwa, sumienna praca. Pracownik sklepu poza obsługiwaniem klientów musi zadbać o odbiór i właściwą ekspozycję towaru, o utrzymanie porządku, o to, aby zawsze zgadzały się w kasie pieniądze, bo jeśli będzie inaczej, sam będzie musiał ponieść koszty z własnej wypłaty. Praca sprzedawcy jest pracą bardzo specyficzną i wcale nie tak łatwą jakby mogło się to wydawać. Dobry sprzedawca powinien być zawsze uśmiechnięty, miły i sympatyczny, powinien wychodzić naprzeciw klientom sklepu, pomagać, tłumaczyć, poświęcać czas. A co ważniejsze, powinien robić to tak, aby klient był zadowolony, aby nie czuł, że się narzuca, bo jeśli tak właśnie będzie, całkiem możliwe, że do danego sklepu już nie wróci. Niektórym może wydawać się to zabawne, ale prawda jest taka, że ważne jest to, aby zakupy robić w miłej, przyjemnej atmosferze, a jednym z zadań sprzedającego jest to, aby taką właśnie atmosferę zapewnić. Jak już jednak było wspomniane, sprzedawca ma także swoje prawa. Powinien więc upomnieć się o stałą uczciwą umowę, powinien mieć wypłacane extra nadgodziny, ma prawo do szacunku. Poza tym jednak sprzedawca ma prawo wymagać pewnych odpowiednich zachowań nie tylko od szefa, ale również od klientów. Jeśli więc jakiś klient zachowuje się zbyt głośno, nieprzyzwoicie i co gorsza płoszy w ten sposób innych kupujących, pracownik sklepu jak najbardziej ma prawo zwrócić mu uwagę. Jeśli sprzedawca zostanie zaatakowany słownie przez klienta mimo, iż nie jest winien, ma prawo się bronić, choć rzecz jasna powinien zachować się możliwie jak najbardziej kulturalnie.

error: Content is protected !!